Jak zvolit správný e-shop
S rostoucí popularitou nakupování na internetu mají zákazníci na výběr také z více a více různých e-shopů. Většinu zboží tak nemusíte nakoupit jen tam, kde jej zkrátka mají, ale můžete si také vybírat podle toho, jaké podmínky různé e-shopy nabízejí svým zákazníkům. Proto jsme pro vás připravili tento článek, ve kterém vám vysvětlíme, jak poznáte důvěryhodný e-shop a podle čeho si můžete vybrat obchod, ve kterém nakoupíte komfortně a bez starostí.
Možná jste si v horní části stránky všimli také nástroje k filtraci e-shopů. V našem článku vám vysvětlíme, co jednotlivé parametry znamenají a no co se máte na základě svých preferencí zaměřit.
Co chcete koupit?
Může to znít trochu triviálně, ale před nákupem je vhodné zvážit i zaměření e-shopu. Specializované e-shopy jsou vhodnější při nákupu méně běžných věcí, u kterých můžete potřebovat radu s výběrem nebo budoucí servis. Typicky jde o elektroniku, sportovní vybavení, nářadí a další. Naopak pokud chcete udělat větší nákup běžných potřeb do domácnosti, mohl by se vám lépe hodit e-shop s obecnějším zaměřením, kde na jednom místě pořídíte drogerii, potraviny, knihy, kuchyňské potřeby apod. Větším nákupem ušetříte za poštovné a nemusíte si hlídat doručení většího počtu balíků. V naší filtraci proto můžete zaškrtnout jednotlivé kategorie, ve kterých chcete nakupovat. U některých e-shopů možná budete i překvapení, jak širokou nabídku produktů mají.
Poznáte důvěryhodný e-shop?
Stejně jako kdekoliv jinde, kde necháváte své peníze, i při volbě e-shopu je na místě obezřetnost. Existuje naštěstí hned několik způsobů, jak si můžete otestovat důvěryhodnost e-shopu, a výrazně tak snížit různá rizika. U hodnocených e-shopů jsme všechny tyto způsoby už použili za vás a některé najdete i ve filtraci.
ČOI
Pokud nakupujete v e-shopu poprvé a zejména pokud jde o méně známý obchod, není od věci podívat se, jestli nepatří do seznamu rizikových e-shopů. Ten vytvořila a aktualizuje Česká obchodní inspekce a přidává na něj e-shopy, u kterých došlo k porušení zákonných povinností, práv spotřebitele atd.
Zkušenosti zákazníků
Hodně o spolehlivosti e-shopu zjistíte také ze zkušeností samotných zákazníků. Na webech typu Heureka.cz nebo Zbozi.cz bývají stránky věnované jednotlivým e-shopům, kam mohou zákazníci přidávat své zkušenosti, existují také různé internetové diskuze, kde se e-shopy probírají. Vždy je ale potřeba počítat s rizikem, že si kladné recenze píše e-shop sám, nebo si naopak negativní recenze dávají konkurenční prodejci mezi sebou.
Certifikáty
Pokud máte pocit, že se recenzím na některé e-shopy nedá zcela důvěřovat, o něco spolehlivějším potvrzením důvěryhodnosti mohou být určité certifikáty nebo soutěže. Mezi spolehlivé e-shopy patří finalisté nebo vítězové soutěže ShopRoku. Dobrou známkou je potom především certifikace SAOP nebo APEK, popřípadě certifikát Ověřeno zákazníky. Ten získávají e-shopy, které mají dostatečný počet kladných uživatelských recenzí a v naší filtraci je můžete vybrat zaškrtnutím parametru “Ověřeno zákazníky”.
HTTPS
Už při prvním pohledu na webové stránky (resp. do adresního řádku) poznáte, jestli je web e-shopu zabezpečený protokolem HTTPS. Samotný obchod bez tohoto protokolu nemusí být nijak podvodný, ovšem údaje, ať už osobní nebo platební, které tomuto e-shopu poskytnete, nejsou chráněné. Dnes již každý důvěryhodný e-shop používá HTTPS. Pokud jej obchod nemá, měli byste být ostražití.
Dostupnost informací
Známkou dobrého e-shopu je transparentnost a tedy i snadná dostupnost informací. Ideální je, když se přímo z hlavní stránky e-shopu dostanete pomocí jednoho až dvou kliknutí myší k obchodním podmínkám, zásadám ochrany osobních údajů, informacím o možnostech platby a dopravy a informacím o reklamaci a vrácení. Pokud na webu e-shopu některé z těchto informací chybí, opět se nemusí jednat o podvodný e-shop, ale je v takových případech na místě zvýšená opatrnost. Může totiž jít i snahu některé informace skrýt. Obchody, které v tomto ohledu obstály na jedničku, najdete na této stránce, kde jsou vyfiltrované e-shopy s vynikající dostupností informací. Informace o nákupu bývají u některých e-shopů také shrnuté a vysvětlené v různých “průvodcích nákupem” nebo “FAQ” na webových stránkách.
Komunikace se zákazníky
Pokud váháte, jestli v některém e-shopu nakoupit nebo ne, můžete otestovat také jeho komunikaci se zákazníky. Stačí zavolat na zákaznickou linku, nebo se s nějakým dotazem obrátit na e-shop třeba e-mailem. Podle rychlosti a stylu reakce můžete posoudit, jestli jde o podnik, ve kterém chcete nakoupit. Mezi nejrychlejší varianty komunikace patří zmíněná zákaznická linka nebo o něco modernější vyskakovací okénko chatu, díky kterému se můžete se zákaznickou podporou pobavit přímo při návštěvě webových stránek obchodu. I tyto dva způsoby komunikace jsme zařadili do naší filtrace a snadno tak najdete e-shopy se zákaznickou linkou, chatem nebo obojím.
Potřebujete poradit s výběrem?
Ne vždy je výběr zboží hračkou a například u elektroniky nebo sportovního vybavení mohou zákazníci často potřebovat pomoc s výběrem. V kamenném obchodě vám může poradit prodavač, v e-shopu se buď můžete obrátit na zákaznickou podporu, nebo se podívat, zda má obchod na stránkách i jiné zdroje informací.
Průvodce výběrem a další články
Určitou přidanou hodnotou e-shopů mohou být různé doplňkové články. Ty vám mohou poradit s výběrem specifických produktů i s dalšími tématy. Nejčastěji se můžete setkat s průvodci výběrem, tedy články typu Jak vybrat XY, poradnami, které se mohou a nemusí týkat nákupu (např. na stránkách lékáren bývají přímo poradny zaměřené na zdraví), popřípadě různými blogy a magazíny, kde bývají kromě poradenských článků také příspěvky pro zájmové čtení (viz například blogová sekce na webu Goodie.cz).
Filtrace a srovnávání produktů
Pokud máte určitou představu o tom, co hledáte, a nechcete se dlouze probírat rozsáhlou nabídkou obchodu, můžete využít funkci filtrace. Tu najdete u většiny e-shopů, někdy je ale pouze základní a nabízí např. jen filtrování podle značky. Čím je zboží sofistikovanější, tím pokročilejší by filtrace měla být, abyste mohli vybrat i detailnější charakteristiky hledaného produktu. Druhou zajímavou funkcí některých webů je srovnávač produktů. Nejčastěji se s ním setkáte u e-shopů s elektronikou, užitečný by byl ale i u řady dalších obchodů (např. možnost srovnání složení kosmetiky nebo výživových doplňků). Díky tomuto nástroji můžete rychle a přehledně porovnat parametry dvou nebo více produktů, což často usnadní rozhodování.
Rádi nakupujete přes telefon?
Chytrý telefon spousta lidí skoro nedá z ruky a zhruba polovina nákupů na internetu probíhá právě přes něj (Zdroj: Aktuálně.cz). Abyste ale mohli přes telefon pohodlně nakoupit a nepřijít o nervy, je potřeba, aby byly webové stránky e-shopu k prohlížení na telefonu správně přizpůsobené.
To znamená, že při otevření webu v prohlížeči neuvidíte pouze klasické webové rozhraní v miniaturním provedení, kde je utrpením něco hledat, natož objednávat, ale stránky budou vhodně přizpůsobené displeji mobilního telefonu. Písmo musí být čitelné, tlačítka funkční a v optimálním případě by měly bez problémů fungovat také filtrace a řazení produktů. Takové e-shopy najdete ve filtraci pod heslem “Funkční zobrazení stránek na telefonu”. O stupeň výš je potom mobilní aplikace, kterými se některé obchody pyšní. To už je ale spíše záležitost pro stálé zákazníky.
Jakou preferujete dopravu?
V základu se možnosti dopravy dělí na doručení na adresu a osobní převzetí. Doručování na adresu je nejčastěji úkolem České pošty nebo některé z dopravních společností (GEIS, PPL,..), osobní převzetí je možné buď na pobočce e-shopu, nebo v některé z výdejen typu Zásilkovna nebo Uloženka.
Zejména velké e-shopy dávají na výběr z několika (i všech) možností, u menších e-shopů je ale poměrně obvyklé, že nabízejí například jen jeden způsob dopravy. To může být mnohdy rozhodující, často totiž seženete stejné zboží i v jiném obchodě a v takovém momentě záleží do velké míry právě na způsobu a ceně dopravy.
Platíte raději kartou, nebo třeba na dobírku?
Nejčastěji se u internetových obchodů setkáte se třemi variantami platby - kartou, převodem nebo na dobírku. Ty bývají případně doplněné dalšími metodami, jako je PayPal, platba bitcoiny, stravenkami apod. Většinou záleží hlavně na vašich preferencích, máme ale ohledně plateb přece jen jedno doporučení. Pokud v e-shopu nakupujete poprvé a nejste si úplně jistí jeho spolehlivostí, bezpečnější je zvolit platbu na dobírku. S tou bývá sice mnohdy spojený určitý poplatek, zejména u dražších věcí jde ale o zanedbatelnou částku ve srovnání s tím, o kolik byste nákupem u podvodného e-shopu mohli přijít. U e-shopů, které na dobírku nezasílají vůbec, doporučujeme důkladně prověřit jejich spolehlivost.
Nakupujete jednorázově, nebo patříte mezi stálé zákazníky?
Pokud sháníte specifickou věc a do daného e-shopu se neplánujete znovu vracet, pravděpodobně oceníte možnost rychlého nákupu bez registrace. Díky tomu nemusíte vyplňovat registrační formulář (v horším případě dokonce vyhledávat potvrzující e-mail) a s trochou štěstí se můžete vyhnout i zasílání reklamních zpráv, které se k registraci do e-shopu často pojí.
Špatnou zprávou je, že ne všechny e-shopy vám nákup bez registrace umožní. Proto jsme obchodům s touto možností vyhradili místo ve filtraci, najdete je pomocí parametru “Nákup bez registrace”.
Pro stálé zákazníky naopak může být zaregistrování výhodné. Nemusí při každém nákupu znovu vyplňovat své údaje, často mají k dispozici historii objednávek i s příslušnými fakturami, snazší bývá také reklamace nebo vrácení zboží a v neposlední řadě mívají e-shopy pro zaregistrované klienty různé bonusové programy.
Na co dalšího se zaměřit?
V neposlední řadě se při volbě e-shopu můžete řídit podle určité vstřícnosti k zákazníkům. Ta se může projevovat například delší lhůtou na odstoupení od smlouvy nebo tím, že se vám e-shop nesnaží za každou cenu vnutit reklamní zprávy.
Odstoupení od smlouvy a reklamace
S podmínkami reklamace a odstoupení od smlouvy byste se rozhodně měli seznámit už před nákupem. Důležité je pohlídat si především lhůtu na odstoupení od smlouvy a není od věci podívat se, na kolik vás taková vratka vyjde. Některé e-shopy vychází v těchto ohledech zákazníkům vstříc a i v naší filtraci si můžete rychle vyselektovat obchody s prodlouženou lhůtou na odstoupení od smlouvy a možností vrácení zdarma.
Lhůta na odstoupení od smlouvy - ze zákona je garantovaná lhůta 14 dní, poměrně často se ale můžete setkat s prodlouženou lhůtou 30, 45 nebo třeba i 100 dní.
Možnost vrácení zboží zdarma - náklady na dopravu spojené s odstoupením od smlouvy zpravidla hradí kupující. Některé e-shopy ale vycházejí zákazníkům vstříc a umožňují jim vrácení zboží zdarma. Nejčastěji je to případ e-shopů s kamennou prodejnou, kam je možné zboží odnést, setkat se ale můžete také se speciálním štítkem, který nalepíte na zásilku a při odesílání Českou poštou, nebo dokonce kurýrem dopravní společnosti, nic neplatíte.
Tip: Při reklamaci zboží rozhodně není potřeba originální obal (i když se vás může prodejce snažit přesvědčit o opaku) a dokonce ani doklad o koupi, pokud můžete nákup prokázat jiným způsobem, např. výpisem z bankovního účtu (Zdroj: ČOI).
Souhlas s použitím e-mailové adresy
Kdekdo z nás má e-mailovou schránku zahlcenou reklamními zprávami. Jednou z příčin může být i fakt, že velká část e-shopů vám neumožní nákup, aniž byste rovnou souhlasili se zasíláním marketingových zpráv. Někdy bývá tento souhlas rovnou zahrnutý v obchodních podmínkách, jinde je součástí souhlasu s obchodními podmínkami. V nejlepším případě vám e-shop dá na výběr, při nákupu tedy narazíte na zaškrtávací políčko s formulací typu “Souhlasím s používáním mé e-mailové adresy k marketingovým účelům”, které můžete a nemusíte označit.
Další použité zdroje:
https://www.arecenze.cz/internetove-obchody/
https://www.veronika7.cz/krasa-a-moda/
http://www.bezpecnynakup.cz/
https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/
http://obcanskyzakonik.justice.cz/images/pdf/NOZ_interaktiv.pdf